عماد احمديوسفي / کاميون ها با توجه به هويت تجاري که دارند به طور معمول به غير از جاده در مناطقي چون پايانه هاي بار، انبارهاي نفت، اسکله ها و کارخانجات سيمان و مکان هاي مشابه حضور و تردد دارند. از طرف ديگر با توجه به همين هويت تجاري و هيجان بالاي رانندگي با کاميون و همچنين زيبايي سحرآميز ساختار کاميون هاي کِشنده، علاقمندان زيادي در سراسر دنيا دارد که بي ترديد عکس کاميون هاي مورد علاقه خود را بر روي ديواره اتاق، صفحه نمايشگر تلفن همراه و يا دسکتاپ کامپيوتر شخصي خود دارند. اين حجم عظيم علاقمندان به کاميون که تعدادشان در کشورمان کم نيست همواره مشتاق عکاسي از کاميون هاي دوست داشتني و محبوب خودشان بوده و هستند، با دوربين هاي فيلمي آنالوگ، موبايل و يا انواع دوربين هاي ديجيتال کامپکت و DSLR.
متاسفانه عکاسي از کاميون در کشورمان با مشکلاتي روبرو است که نيازمند توجه جدي مسئولين و رفع موانع موجود مي باشد. همين ابتدا بايد عنوان کنم که بخشي از اين مشکلات کاملاً شخصي و به فرهنگ افراد مرتبط به دنياي کاميون بر مي گردد، مانند راننده اي که فکر مي کند از اين مدل کاميون در دنيا فقط يک دستگاه ساخته شده و آن يک دستگاه هم متعلق به ايشان است که با يک عکس ساده که توسط يک علاقمند از کاميون او گرفته مي شود ارزش کاميونش از بين مي رود و يا فردا افرادي خواهند آمد و کاميون را از ايشان خواهند گرفت!. برخي از شرکت هاي حمل و نقل ما هم اين تصور را دارند که اين چند دستگاه کاميون تنها براي آنها ساخته شده است. در نمايشگاه هاي کاميون هم بعضاً عکس گرفتن از يک کشنده داف ايکس اِف هم ممنوع بوده!!! دقيقاً در مکاني که جذب افراد براي خريد در اولويت فعاليت شان قرار دارد رفتار زننده اي که آقا عکس نگير! شاهد هستيم.
اين شامل درصدي از رانندگان و بنگاه داران مي شود. برسيم به موانع موجود در عکاسي از کاميون به عنوان يک فعاليت مفيد که حتي جنبه علمي-فرهنگي نيز دارد. اگر بخواهيد حتي براي ديدن يک کاميون وارد اسکله ها بشويد اين اجازه را به شما نمي دهند چه برسد به عکس گرفتن از کاميون، ولي در همين اسکله صدها نفر روزانه وارد و خارج مي شوند و از هر نقطه و هر کاميوني با موبايل خود عکس گرفته و حراست اسکله هيچ کنترلي روي آن ندارد، اين در حالي صورت مي گيرد که يک علاقمند عادي حق عکس گرفتن از کاميون در اسکله ندارد، حتي راننده ي کاميوني که براي بارگيري يا تخليه بار وارد اسکله شده هم حق عکس گرفتن از کاميون خودش را هم ندارد! در حاليکه اگر به عکاسي ممنوع بودن در اين محوطه ها اعتقاد داريم پس بايد به صورت روزانه ضمن نصب دوربين هاي مدار بسته در تمام سطح اسکله و کنترل روزانه آن، حتي گوشي هاي موبايل تمام پرسنل نيز کنترل و چک گردد، آيا شدني هست؟.
فرض بر اينکه هيچ پرسنلي که شامل خود نيروهاي حراست نيز مي شود حتي يک عکس هم نميگيرد، در سايت هاي اينترنتي اين اسکله ها و برشورهاي آنها تا مي توانيد عکس از تمام تجهيزات و امکانات و محوطه ها را قرار داده اند که هم شما و هم هر فردي در هر نقطه اي از دنيا ميتواند مشاهده کند.
پايانه بار ها نيز که بعضاً تنها شامل يک ساختمان آجري ساده به همراه يک رديف سرويس بهداشتي و چند مغازه است که روبروي آن چند دفتر حمل و نقل قرار گرفته هم اجازه عکاسي از کاميون را به علاقمندان نمي دهد.
در کنار جاده ها، اگر با يک دوربين DSLR با لنز بزرگ قصد ثبت تصاوير زيبا از کاميون ها داشته باشيد بي ترديد بايد به افراد مختلفي پاسخ دهيد که اينجا چکار مي کنيد؟ از کجا آمديد؟ براي کجا عکس مي گيريد؟ و هر چقدر توضيح بدهيد که براي خودتان، براي عشق خودتان داريد عکاسي مي کنيد برايشان قابل قبول نيست، متاسفانه.
خوشبختانه بخش زيادي از رانندگان و فعالان اين عرصه با اين موضوع کاملاً آشنايي داشته و هماهنگ هستند و با روي خوش پذيراي علاقمندان به دنياي کاميون مي باشند. پيشنهادي که مي توانم به علاقمندان ارائه بدهم اين است که در کلاس هاي عکاسي مورد تاييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ثبت نام نموده، با کسب موفقيت در آزمون مي توانيد گواهينامه عکاسي رنگي يا ديجيتال دريافت نموده که حکم مجوز براي عکاسي از مکان هاي عادي چون جاده ها را دارد. براي مکان هاي ديگر هم بي ترديد موانع موجود تا جاي امکان رفع خواهد شد و يا به يک هماهنگي ساده با مديريت آن مجموعه انجام شدني خواهد بود. اگر وبسايت کاميوني داريد و جهت نمايش عکس کاميون در آن اقدام به عکاسي مي کنيد سعي کنيد در اولين قدم نسبت به ثبت نام در ستاد ساماندهي پايگاه هاي اينترنتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدام نموده تا جنبه قانوني پيدا نمايد.

Add comment


Security code
Refresh

بنز تک، کاميون تک تو شهر ما خيلي کم مي‌شد بنز تک باري پيدا کرد، بيشترين تعداد بنز تک را مي‌شد در فسا و مرودشت يافت،...
وقتی دارم توی شلوغی های شهر قدم میزنم وسط این ازدحام احساس غریبی بهم دست میده، شور و شوق عجیبی که توی وجود همه هست،...
مرد بزرگی که رفت با تقدیم هزاران محور درود و احترام به روح شادروان جعفر ایرانپور مرد بزرگی از میان ما رفت، در...
نسل جديد کاميون هاي اسکانيا، برنده جايزه کاميون بين المللي سال 2017 نسل جديد کاميون هاي اسکانيا توسط 25 روزنامه...
Volvo FH16-750 در اين سال ها هر جا صحبت از قوي ترين کاميون به ميان آمده اين نام FH16 ولوو بوده که در ذهن برجسته شده...
کناره هاي جاده روشن است به رنگ طلايي رنگ خورشيد انگار خورشيد از دل خود راهي را براي عبور باز کرده دست تنهايي مسافر...
شرکت کاميون سازي مرسدس بنز آلمان و LEGO Group در يک همکاري و سرمايه گذاري مشترک موفق به ايجاد يک چند وجهي جديد از...
رانندگان نفتکش با کلمه اِي دي آر کاملاً آشنا هستند، اِي دي آر مخفف اگريمنت دانجريوس رُود يا به عبارت کامل تر...
مرسدس بنز آکتروس بلک اديشن بي ترديد يکي از زيباترين مدل هاي اکتروس در طول 20 سال گذشته عرضه نسخه ويژه اي به نام...
رهبر آينده ولوو
شرکت کاميون سازي ولوو سوئد هر ساله از ميان مديران زن زير 36 سال خود يک نفر را به عنوان نفر برتر انتخاب و...
اندیشه جهانی، برندی جهانی
ولوو به عنوان يکي از قديمي ترين شرکت هاي فعال در بخش موتورهاي دريايي از سال 2001 مالکيت ...
دیدگاههای کامیونی مرسدس بنز
شايد براي شما هم اين سوال پيش آمده که آيا مرسدس هم وارد بازي افزايش اسب بخار خروجي موتور هايش خواهد شد يا خير؟
خودنمایی سلطان
کارخانه سازنده کاميون اسکانيا سوئد مدل جديد خود را با موتور V8 و حداکثر قدرت 730 اسب بخار و گشتاوري فوق العاده 3500 نيوتن متر روانه بازار کرد....
تریلرها
يک تريلر خوب به اندازه ي يک کاميون در بالابردن کيفيت حمل و نقل، ايمني جاده اي و حتي آسايش رانندگان نقشي مهم و حياتي دارد...
روز ملی رانندگان
نيازي نيست در مورد اهميت حمل و نقل در شکوفايي اقتصادي يک کشور مطلبي بنويسيم، اينکه حمل و نقل به عنوان يکي از شاخص هاي مهم توسعه و پيشرفت ...
جادوی روزگار
وقتی دارم توی شلوغی های شهر قدم میزنم وسط این ازدحام احساس غریبی بهم دست میده، شور و شوق عجیبی که توی وجود همه هست...