بنز تک، کاميون تک

تو شهر ما خيلي کم مي‌شد بنز تک باري پيدا کرد، بيشترين تعداد بنز تک را مي‌شد در فسا و مرودشت يافت، درصد اندکي از افراد جامعه ي امروز ما متوجه نقش و اهميت اين کاميون ( يعني بنز تک باري به عنوان بيشترين تعداد کاميون هاي فعال در بخش حمل تره بار ) در زندگي روزمره خود هستند، کاميوني که به همراه رانندگانش نقش مهم و بسزايي در زندگي هر کدام از ما ايفا مي‌کنند، آيا من و شما موقع استفاده از انواع ميوه و تره بار براي رانندگاني که زحمت حمل آن به صروت يکسره از مبدا به مقصد حتي در فواصل دوري مانند چابهار- سمنان کشيده اند يک دعاي خير نموده‌ايم؟ آيا قلبا سپاسگزار تلاش بي وقفه ي اين عزيزان بوده ايم؟ يا ما هم جز آن دسته از ايرانياني هستيم که فقط هر از چند گاهي با شنيدن خبري در مورد خواب آلودگي راننده کاميون که موجب تصادفي مرگبار شده اقدام به نفرين و لعنت راننده ي بيچاره ي کاميون مي نماييم؟


هر کدام از ما ايرانيان چه بخواهيم و چه نخواهيم بايد بپذيريم که در تاريخ معاصر نقش و عملکرد موثر اين کاميون هاي فعال در بخش تره بار و زحمات شبانه روزي رانندگان آنها ثبت شده است.
افراد زيادي را در مرودشت مي‌شناسم که تنها به دليل تجربه اي که پدرانشان از بنز تک داشتند اقدام به خريد مرسدس بنز اکسور نمودند، تجربه اي که بسيار خوب و مثبت بوده و اين افراد نيز از کودکي ذهنيتي مثبت نسبت به بنز تک پيدا نموده بودند تا جاييکه در ميان انواع کشنده هاي موجود در کشور اقدام به خريد اکسور کردند که براي آن يک دليل عمده و از ديد خودشان خوب دارند و آن هم پيشينه و سابقه ي سازنده ي آن يعني نشان مرسدس بنز مي باشد.
اولين سرويسي که همراه بنز تک بودم در باغات در 60 کيلومتري بعد از حاجي آباد تسمه پروانه انداخت، نزديکاي غروب بود و اينقدر هوا سرد بود که داشتم مي‌لرزديم و پدرم به تنهايي تسمه را جا انداخت اما به دليل اينکه راننده قبلي هيچ توجهي به بريده شدن پيچ پايه پمپ باد نکرده بود در هر مرحله فقط اقدام به سفت نمودن پيچ رگلاژ کرده و پايه پمپ کم کم خودش را به جلو کشيده بود و وقتي پدرم کاميون را تحويل گرفته بود در اولين سرويس خودش را اينچنين نشان داد، تا انار رفتيم و دوباره با انداختن تسمه اقدام به تعويض تسمه ها نموديم و به علت جابجايي پمپ فقط از يک تسمه استفاده نموديم. با اينکار تا مقصد که تهران بود ديگر از انداختن تسمه خبري نشد. تا يکسال بعد همين مورد ( خرابي پايه پمپ باد و تسمه انداختن متوالي ) تنها موردي بود که از لحاظ فني با مشکل مواجه مي شديم. شخصاً ذهنيت بدي از کاميون هاي بنز تک داشتم که بعد از گذشت يکسال اين ذهنيت بد جاي خود را به يک ديدگاه خيلي مثبت و تحسين برانگيزي سپرد. پدرم نيز از عملکرد اين کاميون که تنها کاميون غير کشنده ي دو دهه اخير رانندگي‌اش بود کاملاً رضايت داشت.
کاميون بنز تک مورد صحبت ساخت سال 1380 بود که بر روي شاسي آن يک يخچال نصب شده و در کار حمل ماهي منجمد فعاليت داشت. دوست دارم از بنز تک بگم از اينکه مثل يک مرد سنگيني 10 تن بار را روي دوشش نگه مي‌داشت و آخ نمي‌گفت. از بندر تا تبريز مي‌رفتيم و يکبار فقط يکبار وسط زمستان و تابستان کمر خم نکرد. کاميون بنز تک ما بصورت استاندارد دست نخورده بود سينه کش ها رو خيلي خوب مي رفت و در جاده هاي کفي هم راضي کننده بود. تنگ زاغ را با دنده 3 بالا مي رفت، در صورت ترافيک و برخورد با مسير ناهموار آن بايد دنده يه 2 تعويض مي‌شد و به مانند تمام کاميون هاي بنز در سراشيبي ها ترمز هاي خوبي داشت در طول يکسال حتي يکبار اقدام به تعويض لنت ها ننموديم با اينکه مشخص نبود که چه زماني لنتهاي آن تعويض شده بودند، نه از کيفيت لنت هاي آن بلکه بيشتر متوجه سبک رانندگي با هر کاميوني است که ميزان کارکرد قطعاتي چون لنت را مشخص مي‌نمايد. کاميون هاي بنز اگر در سينه کش ها داغ نکنند يک علامت تعجب بزرگ براي رانندگان خود به ارمغان مي‌آورند و رانندگانشان بايد دنبال يک نقص فني بزرگي باشند که علت داغ نکردن شده است، کاميون بنز تک نيز از اين داستان جدا نيست و همواره با دماي بالاي پيشرانه دست به گريبان خواهي بود. اين موضوع بي تاثير از شرايط جوي آلمان و کشورهاي شمال اروپا نيست، اما همين کاميوني که سينه کش ها را در برابر کاميون هاي ساخت جديد با شرمندگي بالا مي رفت در جاده هاي کفي با 115 کيلومتر سرعت خيلي از همان کاميون ها را براحتي سوسک مي‌کرد ( با جعبه دنده هاي 6 سرعته ZF ). لاستيک هاي برند پيروزي که براي آن در ماه سوم فعاليت در يک شب قبل از بارگيري در جزيره قشم تعويض نمودم تا 9 ماه بعد کاملاً سالم و نو ماندند در حالي که کاميون هاي همکار در آن مدت اقدام به تعويض دوباره لاستيک ها نموده که به اهميت سالم بودن لاستيک هاي بنز تک بر مي گردد که در صورت ترکيدن با بار مشکلات ناگواري را بوجود مي آورد و همچين به ماهيت کاري بنز هاي تک در کشور بر مي گردد که محموله هايي که حمل مي کنند را بايد يکسره به مقصد برسانند بدون توقف و استراحت. زمان و وقت براي يک راننده بنز تک اهميتي دو چندان مي يابد.
خودتان تصور کنيد که اين کاميون با نزديک به 10 تن بار ( 9600 کيلوگرم ) از جزيره قشم در خليج فارس ( صحيح تر خليج پارس ) راه مي افتاد و اين بار سنگين را با عبور از سينه کش هايي چون تنگ زاغ، مسيرهاي کوهستاني جوزم، گردنه ي نعلبندان قم، گردنه ي اوزنه دماوند و گردنه ي گدوک فيروزکوه به بهنمير ( بابلسر ) در حاشيه درياي مازندران مي رسوند، بارها اين مسير را طي کرديم و يکبار نگفت خسته ام، يکبار نگفت نميتونم. با اينکه کاميون بنز تک ما هيچوقت در دور قرمز کار نکرد اما حتي اگه دور موتورش رو به حاشيه قرمز برسونيد باز به روي خودش نمي آورد و از اين نظر يک استثناست که کمتر کاميوني را سراغ داريم که تحمل کارکرد در دور بالا و قرمز موتور داشته باشد.
امتياز بزرگي که کاميون بنز تک به همراه خود دارد مصرف سوخت پايين آن است که اين ميزان در صورت يک رانندگي اقتصادي بطور ميانگين به زير 27 ليتر در يکصد کيلومتر مي رسد که براي يک کاميون چند دهه قبل جاي تحسين دارد ( آنهم با پيشرانه اي نزديک به 12 ليتر حجم). با بار در مسيرهاي کوهستاني مصرف آن به بالاي 36 ليتر و در مسير سراشيبي و خالي بار اين ميزان به زير 23 ليتر هم مي‌رسيد. مخزن سوخت 400 ليتري کاميون تک مان را در 30 کيلومتري قم پر از گازوييل نموده و تا بندرعباس و پس از آن به جزيره قشم رفته و با بارگيري دوباره به بندرعباس و با عبور از مسير کاملاً سينه کش حاجي آباد- سيرجان به شهربابک رسيده و آنجا اقدام به سوخت گيري نموديم يعني مسافتي در حدود 1700 کيلومتر.
در زمستان دماي موتور به زير صفر مي رسيد و براي بالا بردن دماي موتور از يک ورق پلاستيکي استفاده مي کرديم که از قبل آماده نموده و دو طرف آن را با بند هاي نايلوني بسته بوديم. بامداد معمولاً در سينه کش و سراشيبي هاي اردستان بوديم و با افت شديد دور موتور مجبور بوديم خودمان را به اولين پارکينگ رسانده و آن قطعه پلاستيکي را جلو رادياتور ببنديم که با يخ زدن انگشتانمان اين کار به سختي صورت مي گرفت تا با اين کار و نرسيدن هوا به رادياتور اندکي دماي موتور بالا برود و بايد حواسمان را خيلي جمع مي‌کرديم که با رسيدن به سينه کشي و فشار آمدن به موتور دما به يکباره بالا نرود که در اينصورت باز مجبور مي شديم در اولين مکان مناسب توقف نموده و آن را از جلو رادياتور و جلو پنجره باز کنيم خلاصه کلي مکافات بود ديگه، بخاري هم بي بخاري، از لاي اين درزهاي درب چنان هواي سردي مي اومد که انگار کابين نداره اين بنز تک. اين کاميون هم مال الان که نبود. براي اولين بار دايملر بنز مدل 1921 را در کلاس کاميون هاي سنگين ( 19 تن ) با پيشرانه هاي 6 سيلندر خطي 11.5 ليتري مدل OM355 در سال 1968 معرفي نمود، توان 240 اسب در 2200 دور و گشتاوري 824 نيوتن متر در دور 1400، اين کاميون در صورت اتصال يک گاري ( تريلر کوچک ) قادر به حمل مجموع 38 تن بار ( ناخالص ) نيز مي باشد. کاميون مورد صحبت مدل LK1924 بود که همانطور که در ابتدا بيان کردم سينه کش ها را خيلي خوب مي‌رفت، در نظر داشته باشيم که کاميون هاي 1924 در کشورمان در دو مدل L و LK عرضه شده‌اند که تفاوت اين دو در ديفرانسيل آنها مي‌باشد که مدل LK با دارا بودن ديفرانسيل سنگين تر توان بيشتري براي بالا رفتن از سينه کش هاي جاده برخوردار مي‌باشد.
استکاني پمپ سه گوش از مهمترين قطعاتي است که براي يک بنز تک بايد هميشه به همراه داشته باشيد خصوصاً در فصل زمستان که براحتي يخ زده و مي‌شکند.
تابستونا هم که مسير بندر- تهران به عنوان بيشترين مسير ترددمان بايد از مسيري حاشيه ي کوير بگذريم و آن سوز گرما با داشبورد فلزي مخصوص مرسدس بنز هاي سري L حسابي حال مي داد. البته بنز نمونه هايي را با داشبورد پلاستيکي نيز عرضه نمود. حتي در مسير بندر به آبادان هم مجبور به تحمل اين گرما بوديم و کولر نصب شده براي آن معمولاً جواب نمي‌داد. کابين خواب هم که يک تختخواب کوچک نصب شده بر بدنه ي پشتي کابين بود و با توجه به نصب شيشه بر روي آن مي‌توانستيد شبهاي زمستان حسابي يخ بزنيد و تا صبح بيدار مانده و از عبور کاميون هاي شب زده‌ي جاده لذت ببريد.
قطعات يدکي ارزان و فراوان و تعمير راحت و وجود تعميرگاه هاي بنز در هر نقطه اي از کشور ( حتي روستاها ) از ديگر مزيت هاي بزرگ بنز تک مي باشد.
ارتفاع ناجور بنز تک لاستيک 24 با يخچال مشکل زيادي را در هنگام مواجه با دو طوفان شن در مسير هاي انار- مهريز و ابتداي کمربندي يزد تا ميبد بوجود آورد اما اگر کنترل و تسلط کافي بر کاميون خود داشته باشي مي توان با دور کم در طوفان هاي شديد نيز در صورت داشتن ديد و يا قرار داشتن در اتوبان به مسير خود ادامه داد اما پيشنهاد مي کنم هيچگاه با جاده شوخي نکرده و در چنين مواقعي و در موارد بد جوي ديگر همواره خود را به نزديکترين پارکينگ رسانده و تا مساعد شدن وضعيت در انتظار بمانيد. طوفان شني که در ابتداي ارديبهشت ماه در مسير انار بوقوع پيوست موجب تصادفات زيادي شد از واژگون شدن اتوبوس تا نابود شدن يک دستگاه آکسور صفر کيلومتر متعلق به بچه هاي بندر که تازه از تهران تحويل گرفته بود و با هزار اميد و آرزو به سمت خانه مي‌رفت.
رانندگي با بنز تک دنياي خاص خودش را دارد، شبهاي اتوبان قم- کاشان مال خودم بود، از کافه گلسرخي تا پليس راه بادرود هم. به جهت برخورداري از لاستيک هاي 24 و يخچال نصب شده بر روي شاسي آن که با داشتن ارتفاع نسبتاً زياد هنگام داشتن بار در پيچ ها عدم تعادل وحشتناکي را حس مي کردي و گرفتن فرمان آن در پيچ ها واقعاً چالش بر انگيز بود.
همه ي دوستان به اين مسئله آگاهي دارند که کاميون هاي سري L/LK بنز، اسکانيا 112H و ولوو N12 داراي صندلي دو نفره ي شاگرد/ کمک راننده هستند، در يکي از سفرها پسر عمه ام همراه ما بود که پليس راه اردکان- نايين 10000 تومان ناقابل قبض جريمه نوشته تنها به اين دليل که کاميون ها حق سوار نمودن دو سرنشين را نداشته، از ايشان خواستيم که حداقل لطف کنند و ماده و بند قانوني آن را به ما اعلام نمايند که متاسفانه ايشان هيچ اطلاعي از مفاد قانوني که مجري آن بودند نيز نداشته و با مراجعه به افسر پليس راه، ايشان پذيرفته که هيچ بند قانوني براي جريمه نمودن کاميون هاي حامل دو سرنشين وجود ندارد و ... به گفته ي سردار احمدي مقدم نيروي پليس به جهت تخصصي بودن نوع فعاليت شان بايد داراي نيروهاي دوره ي ديده کادر باشند و نه پرسنل وظيفه ...
از ديد من ارزش کار رانندگان بنز تک در سطح بالاتري از بيشتر کاميون ها و کشنده هاي ساخت جديد قرار دارد و اميدوارم روزي برسد که بدنه ي عادي جامعه اين موضوع را درک کنند.
بنز تک، کاميون خاطره ها


بيست و يکم مهر ماه نود
نوشته و عکس: عماد احمديوسفي

نوشته هايي درباره ي چند مورد کاميوني:
*از ديد من نيز يکي از دلايلي که ولوو نتوانست عنوان کاميون سال را در اين يک دهه کسب نمايد و هم با قدرت بيشتري در اذهان علاقمندان جاي بگيرد به زمان نا مناسب معرفي محصولاتش بر مي‌گردد و همچنين به عدم تناسب پيشرانه با کابين، سال 2005 پيشرانه ي D13A براي سري FH معرفي شد اما زير کابين قديمي، سال 2008 کابين سري FH فيس ليفت شد اما بر روي پيشرانه ي قديمي و ... امسال هم که گمان مي‌رفت ولوو محصول جديدش را با پيشرانه ي جديد و کابين جديد معرفي نمايد که معرفي نسل چهارم آکتروس موجب شد ولوو وقت بيشتري را براي کار بر روي کابين جديد خود گذاشته و از سويي پيشرانه ي 750 اسبي خود را بر روي همان کابين 700 معرفي نمود که باز ادامه دهنده ي همان راهي بود که ولوو در يک دهه ي قبل رفته بود که تعدادي از هوادارانش چندان موافق اين شيوه نيستند.
*درباره ي تفاوت پيشرانه هاي بنز 2624 با بنز 2628 و اينکه چرا گروه صنعتي خاور و ايران خودرو ديزل اقدام به نصب يک توربوشارژر براي 2624 ننموده تا با افزايش توان از آن در ساخت يک کشنده و خصوصا همان کشنده مدل 2628 استفاده نمايند بايد عرض کنم که از شرکت هاي داخلي چون ايران خودرو ديزل چنين توقعي نبايد داشت و گرنه تهيه ي پيشرانه ي قوي تر براي استفاده در يک کشنده ( و در اينجا يک کشنده بنز و بهتر هم مدل دماغ دار ) کار سختي نيست. اما تفاوت هاي 2624 با 2628: پيشرانه هر دو کشنده از سري 300 بنز و مدل OM 355، 6 سيلندر خطي، تزريق مستقيم سوخت با 11.5 ليتر حجم مي باشد که به جهت استفاده از يک توربوشارژر براي مدل 2628 پيشرانه ي آن به عنوان مدل OM355 A شناخته مي‌شود ( A در تمام پيشرانه هاي بنز نشان دهنده ي توربوشارژر داشتن آن است )، حداکثر توان خروجي آن 280 اسب بخار در برابر 240 اسب بخار مدل 2624 قرار مي‌گيرد که هر دوي اين توانها در دور 2200 پيشرانه بدست مي‌آيد. گشتاور خروجي مدل 2628 حداکثر 1060 نيوتن متر در 1200 دور در دقيقه در برابر 824 نيوتن متر مدل 2624 قرار مي‌گيرد که در دور 1400 حاصل مي‌شود. پيشرانه مدل 2624 همان پيشرانه اي است که در مدل 1924 استفاده مي‌شود. نصب توربو براي پيشرانه ي مدل 2624 بستگي به کيفيت ساخت بلوک سيلندر نيز دارد، با صحبتهايي که چند سال قبل با مکانيک ها و رانندگان قديمي داشتم اکثريت بر اين باور بودند که اين پيشرانه تحمل توربو را نداشته و قابل اجرا نيست اما نظر شخصي خودم اين بود که نصب توربو براي آن نبايد کار سختي باشد. کارتل روغن پيشرانه 2628 با 2624 نيز تفاوت دارد و از فيلتر روغن بزرگتري هم بهره مي‌برد ( 2 ليتر تفاوت حجم روغن ). اگر براي پيشرانه مدل 2624 يک توربوشارژر مناسب نصب مي‌شد و براي رفع مشکل داغ نمودن آن و براي سازگاري با شرايط کاري کشور مي‌شد با افزايش حجم کارتل روغن، از يک اينترکولر نيز استفاده مي‌نموديم آنوقت يک پيشرانه با بازدهي عالي و استهلاک کم در اختيار داشتيم ( البته اين فقط يک ايده بود و بايد از ديد فني بيشتر بررسي مي شد ) و در عمل يک پيشرانه سري 300 را به سري 400 تبديل مي‌کرديم و قدرت آن طبق برآورد من بايد به 295 اسب بخار مي‌رسيد. با تغيير ميزان گشتاور خروجي جعبه دنده هاي متفاوتي نيز مي طلبد، جعبه دنده فابريک 2624 ساخت ZF و مدل 5 S-92 GP ( 8 سرعته شامل 4 دنده سنگين + 4 دنده سبک به همراه يک دنده کرال يا همان فوق سنگين ) بود که ايران خودرو آن را با مدل ZF 16S-130 تعويض نمود اما جعبه دنده ي 2628 مدل ZF 5S-111 GP بود که داراي هشت دنده اصلي ( 4 سنگين+ 4 سبک ) به همراه نيم دنده بوده که در مجموع شامل 16 دنده مي‌باشد ضمن اينکه از دو دنده کرال نيز سود مي‌برد، دنده کرال مدل 2628 که به دنده فوق سنگين، دنده C يا L و همچنين به دنده کمک شناخته مي‌شود کنار جعبه دنده قرار گرفته و به جهت استفاده از پنج دنده فوق سنگين به کمک 5 تکه مايلر هم معروف است. مايلر هر چند در حال حاضر در برابر سازندگاني چون اشميتز و ران که آنها نيز آلماني هستند حرفي براي گفتن ندارد و تنوع محصولات چنداني نداشته و همچنان بيشترين تمرکزش بر ساخت اتاق کمپرسي قرار داده اما از اعتباري والا در ميان شرکتهاي عمراني اروپايي برخوردار بوده و با 160سال قدمت به قول معروف نان اعتماد مشتريان و کيفيت بالاي محصولاتش را مي‌خورد که اين موضوع را مي‌توان در اتاق کمپرسي هاي وارداتي بر روي مدل 2624 نيز مشاهده نمود که بعد از گذشت 30 سال و جابجايي بارهايي بيش از ظرفيتشان همچنان مورد استفاده قرار مي‌گيرند. حجم و وزن جعبه دنده مدل 2628 نيز بزرگ تر از جعبه دنده مدل 2624 است. مدل 2628 داراي قفل کن- جفت کن فوق العاده قوي بود که مدل وارداتي 2624 تنها از يک قفل کن بهره‌ مي‌برد که با درگير نمودن آن يک محور قفل و محور ديگر آزاد مي چرخيد. با اينکه حداکثر وزن ناخالص مجاز 2624 سقف 26 تن مشخص شده اما مجموعه سيستم انتقال نيروي آن تا 32 تن نيز جوابگو بوده ضمن اينکه همگان بارها شاهد بارگيري اين کاميون ها در معادن تا مجموع وزن ناخالص 40 تن نيز بوده‌اند اما کشنده مدل 2628 يک کشنده ي 45 تن است که تا 60 تن نيز مجموعه انتقال نيروي آن و خصوصاً جعبه دنده‌ي آن جوابگو مي‌باشد. جعبه فرمان هر دو مدل يکي بوده ( LS 7D ) ساخت خود بنز و هر دو مدل در گونه هاي L، LK و LS عرضه شدند که مدل 2628 از گونه ي LS با کابين Long Cab و مدل 2624 در دو مدل L و LK تنها با کابين Standard عرضه شد.

عماد احمديوسفي
هشتم آبان ماه نود

Add comment


Security code
Refresh

بنز تک، کاميون تک تو شهر ما خيلي کم مي‌شد بنز تک باري پيدا کرد، بيشترين تعداد بنز تک را مي‌شد در فسا و مرودشت يافت،...
وقتی دارم توی شلوغی های شهر قدم میزنم وسط این ازدحام احساس غریبی بهم دست میده، شور و شوق عجیبی که توی وجود همه هست،...
مرد بزرگی که رفت با تقدیم هزاران محور درود و احترام به روح شادروان جعفر ایرانپور مرد بزرگی از میان ما رفت، در...
نسل جديد کاميون هاي اسکانيا، برنده جايزه کاميون بين المللي سال 2017 نسل جديد کاميون هاي اسکانيا توسط 25 روزنامه...
Volvo FH16-750 در اين سال ها هر جا صحبت از قوي ترين کاميون به ميان آمده اين نام FH16 ولوو بوده که در ذهن برجسته شده...
کناره هاي جاده روشن است به رنگ طلايي رنگ خورشيد انگار خورشيد از دل خود راهي را براي عبور باز کرده دست تنهايي مسافر...
شرکت کاميون سازي مرسدس بنز آلمان و LEGO Group در يک همکاري و سرمايه گذاري مشترک موفق به ايجاد يک چند وجهي جديد از...
رانندگان نفتکش با کلمه اِي دي آر کاملاً آشنا هستند، اِي دي آر مخفف اگريمنت دانجريوس رُود يا به عبارت کامل تر...
مرسدس بنز آکتروس بلک اديشن بي ترديد يکي از زيباترين مدل هاي اکتروس در طول 20 سال گذشته عرضه نسخه ويژه اي به نام...
رهبر آينده ولوو
شرکت کاميون سازي ولوو سوئد هر ساله از ميان مديران زن زير 36 سال خود يک نفر را به عنوان نفر برتر انتخاب و...
اندیشه جهانی، برندی جهانی
ولوو به عنوان يکي از قديمي ترين شرکت هاي فعال در بخش موتورهاي دريايي از سال 2001 مالکيت ...
دیدگاههای کامیونی مرسدس بنز
شايد براي شما هم اين سوال پيش آمده که آيا مرسدس هم وارد بازي افزايش اسب بخار خروجي موتور هايش خواهد شد يا خير؟
خودنمایی سلطان
کارخانه سازنده کاميون اسکانيا سوئد مدل جديد خود را با موتور V8 و حداکثر قدرت 730 اسب بخار و گشتاوري فوق العاده 3500 نيوتن متر روانه بازار کرد....
تریلرها
يک تريلر خوب به اندازه ي يک کاميون در بالابردن کيفيت حمل و نقل، ايمني جاده اي و حتي آسايش رانندگان نقشي مهم و حياتي دارد...
روز ملی رانندگان
نيازي نيست در مورد اهميت حمل و نقل در شکوفايي اقتصادي يک کشور مطلبي بنويسيم، اينکه حمل و نقل به عنوان يکي از شاخص هاي مهم توسعه و پيشرفت ...
جادوی روزگار
وقتی دارم توی شلوغی های شهر قدم میزنم وسط این ازدحام احساس غریبی بهم دست میده، شور و شوق عجیبی که توی وجود همه هست...